De ladder

Mercedes-Benz-LF-3500-FeuerwehrfahrzeugDe circulaire economie is zóó 2013/2014/2015 en Ad Lansink is al een tijdje uit. De Ladder van Lansink is 36 jaar oud en voldoet helaas niet meer. En dat is geen kritiek want het voormalig CDA-2e kamerlid heeft met zijn voorgestelde afval hiërarchie veel invloed gehad op het afvalbeleid in Nederland: ‘het beleid van de overheid moet erop gericht zijn zo veel mogelijk zijn ladder te laten ‘beklimmen’. Bovenaan staat preventie, daaronder producthergebruik, daarna recycling, verbranden en als laatste storten. Praktisch betekent dat altijd zal worden gekeken of een bepaalde stap omhoog gerealiseerd kan worden. Indien dat niet mogelijk is, zal een volgende, lagere stap in aanmerking komen.

Tiel
De auto-industrie, één van de meest hightech sectoren ter wereld, volgt al tientallen jaren dit beleid. Auto’s gaan probleemloos vijftien jaar mee en 300.000 op de teller is voor de meeste auto’s geen issue. En als ze dan toch naar de sloop moeten, wordt 95% van de auto gerecycleerd. Auto Recycling Nederland gevestigd in het Betuwse Tiel is daarbij de absolute koploper in Europa. Van alle consumentenproducten worden auto’s het meest gerecycled. Ter vergelijking; consumenten-electronica haalt krap 10%

Alliance  Automotive RecyclingDuurzaamheid
80 % van het CO2-verbruik van een auto ligt over de gehele levensduur ligt in de gebruiksfase, 15 resp. 5% tijdens de productie en recycling. Omdat veel autofabrieken nu CO2 neutraal produceren, is deze verhouding geheel anders dan vroeger. Duurzaamheid zegt nu  minder over het product en meer over het gebruik. Dat was tot de jaren negentig geheel anders. Een bekend voorbeeld is de Alfa Romeo Alfasud, die vanaf 1971 bij Napels geproduceerd werd. Ondanks intensieve tests in de Zweedse sneeuw, kwamen deze auto’s soms verroest aan bij de dealers. Oorzaak was dat het dunne Russische gerecycleerde plaatmateriaal in het begin van de productie buiten lag te roesten voordat het in de primer en in de lak gezet werd, als gevolg van lange stakingen en een ziekteverzuim van circa 50%.

Das beste oder nichts?
De samenvoeging van ICT en de auto-industrie vormt een probleem voor autofabrikanten omdat de kwaliteitsverschillen enorm zijn. Audi lost dit op door ICT via modules in de auto te integreren. Deze modules kunnen na een jaar of drie vervangen worden. Maar ondanks deze oplossing wordt het steeds minder noodzakelijk dat een auto vijftien jaar meegaat. Dieter Zetsche, topman van Mercedes heeft dat nog niet door. De Mercedes diesels tokkelen na veertig jaar nog rustig rond met een miljoen kilometer op de teller (althans in het voormalige Oostblok).

Maar er is een sprankje hoop. Zetsche gaf onlangs aan dat het aloude adagium van Mercedes: ‘das beste oder nichts’ wel eens ter discussie gesteld mag worden.

Dieter; kom maar van de ladder!

Dieter Zetsche

(Visited 270 times, 1 visits today)

Leave a Reply to Jan Wouters Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *